Csúcstámadók: magyar kreatívokról szóló könyvet mutattak be

2014. március 31. 15:47

Elég egy jó ötlet a sikerhez? Bemutatták a Heti Válasz új, Csúcstámadók c. kötetét a budapesti Design Terminálban. A könyvbemutató beszélgetés vendégei Pistyur Veronika, a Bridge Budapest alapítója, Ivanka Katalin designer, Erdei Gergely divattervező és Kiss Miklós formatervező-képzőművész voltak.

2014. március 31. 15:47
Terján Nóra
A magyar kreatívipar sikertörténeteiről szóló könyvet mutattak be a felújított Erzsébet téren, a szintén megújult a Design Terminálban. Vasárnap rendezvényhelyszínként megnyílt a második emeleti terasz, nagyobb lett a konferenciaterem, illetve nyílt egy külső kiállítások és workshopok rendezésére alkalmas Pavilon elnevezésű mobillétesítmény.
 
A januártól önálló költségvetési szervvé, kiemelt kormányzati háttérintézménnyé alakult intézmény feladatául tűzte ki az innovatív technológiák, a formatervezés, a divatipar és az urbanisztika ösztönzését: „Ideje, hogy a leginnovatívabb hazai vállalkozásokat a nagyközönség is megismerje” – szögezte le Böszörményi Nagy Gergely, a Design Terminál főigazgatója. A Design Terminál vezetője a Csúcstámadók című könyv előszavában úgy fogalmaz: „Az album lapjain akár három nemzedéknek is elegendő, többségében mégis kevéssé ismert példakép sorakozik, akik hozzáértésére és kitartására felnézhetünk.” A vasárnap délutáni könyvbemutató beszélgetésen Pistyur Veronika (Bridge Budapest), Erdei Gergely divattervező, valamint Ivanka Katalin és Kiss Miklós designerek vettek részt.
 
Pistyur Veronika szerint a Bridge Budapest névválasztása több szempontból is találó, hiszen hidat épít egy szűkebb kör, a szakma és a szélesebb világ, startup világ között. Elmondta: katalizálni próbálják a párbeszédet. Ivánka Katalin, az IVANKA alapítója, aki Magyarországot képviselte a Design Days Dubai-on esélyt lát a külföldi bemutatkozásokban. A formatervező a beton tulajdonságait, az anyag természetét helyezi előtérbe a munkája során. Erdei Gergely még a Moholy-Nagy Művészeti Egyetem hallgatója. Elmondása szerint ketten vívódnak benne folyamatosan egymással: a tervező és az üzletember. A Gombold Újra! közönségdíjasa szerint egy saját márka létrehozása és beindítása rengeteg tapasztalást és képzést igényel. Kiss Miklós nem nevezi magát grafikusnak. Ebben a hónapban például Műcsarnokban volt képzőművészeti kiállítása, de van, amikor a tárgytervezés, vagy akár a belsőépítészet felé megy el.
 
A beszélgetést vezető Borbás Barna, a Heti Válasz újságírója példaként hozta fel Csemer Boglárkát, azaz Boggie-t, aki Parfüm című, Photoshop-klipjét immár több mint négymillióan láttak: az énekesnő szerint kell a jó zene, de ötlet nélkül nem ért volna el ekkora sikert. Kérdés tehát, hogy egy jó ötlet vajon elég-e; illetve mennyire elég egy vállalkozáshoz? Pistyur Veronika meglátása szerint a startup-világban megszületett ötletek nem egyedi problémák megoldására születnek, így ugyanarra a problémára is adhatnak más-más választ. Ahhoz, hogy sikeres legyen egy megoldás, az a megvalósításon múlik, az ötlet nem elég. Hogy miből lesz valami, az a csapaton múlik – szögezte le. A szakember szerint „a cégek többsége itt vérzik el”.
 
Ivanka Katalin szerint az ötlet implementálhatóságán sok múlik. Két dolgot kell mindenkinek fejleszteni: a jó csapat felépítését és a piacra vitelt. A designer saját cégében a beton, az anyag a rendező elv, hogy milyen területekre tudják bevinni. Erdei Gergely egyelőre egyedül dolgozik. Kiemelte az egyetemen a csapatmunka jelentőségét és a MOMÉ-n a fiatalok között vibráló kreatív energiának jelentőségét. Kiss Miklós idézte a mondást, miszerint a jó művész lop; a lopás ebben az esetben az ötlet nyomán egy még jobb dolog előállítása a másik alapján, azaz a kortárs művészek közötti diskurzus, a beleszólni vágyás.
 
A Bridge Budapest felmérését, melynek az eredménye, hogy a fiatalok 45%-a elmenne Magyarországról, ám csaknem 70%-a itthon szeretné megvalósítania magát – ha lenne rá lehetősége. Pistyur Veronika határozottan úgy látja, hogy valami elkezdődött: egyre többen tesznek az apró változásokért, érzékelhető a „mocorgás”, amely már a húszas éveik elején járó fiatalok körében is tapasztalható. A beszélgetés résztvevői mind egyet értettek abban, hogy az internet adta számtalan lehetőség és platform megnyitja az utat az új elképzelések érvényesítése felé, Kiss Miklós szerint pedig az a fajta egoizmus pozitív hajtóerő, hogy az ember meg akarja mutatni magát.

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!