Gyere ide, Takarodj! Takarodj, orosz dízel, Európából, de gyere ide a tankereinkbe!
Mert tetszik vagy nem, az orosz dízelolajra a globális egyensúlyban szükség van.
The show must go on, a kereskedelem megy tovább, és ezzel a csűrés-csavarással elkerüljük a legrosszabbat, az üres benzinkutakat. Ingyenebéd persze nincs: sokkal drágább lesz a termék, keresztbe teszünk a klímavédelemnek azzal, hogy világ körüli útra küldjük a sok ezer tonnás tankerhajókat, és az a fura helyzet áll elő, hogy Oroszországból akkor sem vehetünk dízelt, ha Brent-olajból finomítják az oroszok, viszont az orosz kőolajból készült indiai dízelt minden további nélkül elpufogtathatjuk a francia autópályákon. A molekuláknak végül is nincs állampolgárságuk. És persze van egy másik vetület is: ki jár ezzel jól? A dízelimport tilalma nagyon fáj Oroszországnak: 324 millió hordós dízelexportjának 85 százalékát 2021-ben európai piacokon, 63 százalékát az EU-ban adta el. Helyes, hogy megbüntetjük az agresszort. De az európai traderek, biztosítók azért dörzsölik a markukat, hiszen a profit náluk csapódik majd le; ők szállítják (jó drágán) az orosz dízelt a Közel-Keletre és Ázsia más részeire, és ők hozzák majd be innen (jó drágán) Európába az alternatív gázolajat. Nekünk itt a régióban meg marad a jóval drágább üzemanyag.
Súrlódási vesztéségnek hívják ezt a szakirodalomban. A hozzám hasonló öregek jól ismerik még az átkosból, amikor a román–magyar kereskedelem svájci közvetítőkön keresztül zajlott, mert a felek annyira nem bíztak meg a másikban. Hát ez van abból, amikor egy jól működő piaci folyamot a politika megbuherál. Úgy járunk vele, mint az egyszeri ember a pacalfőzéssel: hiába nyomja lefele a pacalt a lábosban, a lé kifolyik, csak nem középen, hanem oldalt, eláztatva mindent. De a világ visszazökken majd a normális kerékvágásba, csak addig a súrlódási veszteséget valakinek viselnie kell. Na meg a szankciók maradjanak, ha már így döntöttek.
A szerző a MOL elnök-vezérigazgatója
Nyitókép: Justine Bonnery / Hans Lucas / Hans Lucas via AFP