Karácsony elégedett, pedig nem kellene: mi lesz a fővárosi buszok cseréivel?
2022. december 11. 10:51
Attól, hogy a régi Ikarusokat leselejtezték, sok kohószökevény járja még az utakat. Már csak alacsony padlós buszok közlekednek a fővárosban – azonban ez nem jelenti azt, hogy ne lenne semmi probléma, és ne szorulna azonnali vérfrissítésre a budapesti buszállomány.
2022. december 11. 10:51
p
1
30
68
Mentés
Nagy Gábor és Bokor Gábor írása
November 17. és november 20. között lehetett elbúcsúzni a BKV színeiben közlekedő Ikarus-buszoktól, a nem ritkán negyvenedik életévüket betöltő járművek megérdemelt pihenőjükre mennek, Karácsony Gergely főpolgármester pedig nem volt rest közösségi oldalán hangot adni örömének, mondván, Budapest a fejlődés útján áll.
(Akik szeretnének a jövőben a régi Ikarusokkal közlekedni, már csupán nosztalgiajáratokon van lehetőségük.)
„Mindeközben folyamatosan érkeznek az új, korszerű trolik és villamosok is, hiszen korunk válságaira akkor reagálunk jól, ha a bezárások és megszüntetések helyett folytatjuk a közösségi közlekedés fejlesztését” – utalt a városvezető többek között arra az októberi bejelentésre, amely alapján 135 új Mercedes-Benz autóbusz áll forgalomba.
2020 és 2021 között kilencven darab jármű érkezett Budapestre, egy részük a központi büdzsé, tehát a kormány kontójára. De a 2020 decemberi beszerzés egy, még Tarlós István polgármestersége alatt kötött opciós szerződésnek köszönhetően tudott létrejönni.
polgármestersége alatt kötött opciós szerződésnek köszönhetően tudott létrejönni.
kifejezetten lesújtó állapotban van a fővárosi járműpark.
Erre alapozva azt írják, az elmúlt tíz évben 800 busz beszerzése maradt el, így a közlekedési vállalat a kiesett buszok okozta lyukakat nyolc-, tizenötéves használt járművekkel próbálta betömni.
Ennek is köszönhető, hogy ma a járműállomány fele 10-20 év közötti darabokból áll, nagyjából 700 eszköz már igencsak várja azt, hogy lecseréljék. (Ezen eszközök fenntartása, a sok típusból álló flotta karbantartása drágább, komplexebb, mint a kivont Ikarusoké, amely tovább nehezíti a helyzetet.)
Van még mit tenni
A magas padlós Ikarusok selejtezésével tehát egyáltalán nem oldódott meg egyik napról a másikra a főváros járműparkjának helyzete, ugyanis
lassan 20 évesek lesznek a Volvók is,
melyeket még a Demszky-érában szerzett be a közlekedési vállalat. A BKV tavaly júniusi adatai szerint ezekből összesen 146 járja a budapesti utakat.
Úgy tűnik, a tömegközlekedési eszközök klimatizációjával folyamatosan meggyűlik a baja a Budapesti Közlekedési Zrt-nek. És most nem csak a hármas metró szerelvényeinek máig megoldatlan klímahiánya, vagy az ugyancsak légkondicionáló nélkül beszerzendő frankfurti R-wagen típusú villamosok említhetőek. A jelek szerint Karácsony Gergely folytatja a Demszky-korszakban megkezdett „gyakorlatot".
Senkinek ne legyen kétsége: ezekben is a világ összes kilométere benne van már, állapotukról pedig sokat elárul, hogy
rendszeresen látni olyan példányokat, amik fekete füstöt okádnak maguk után egy-egy gázadásnál.
A BKV legbelsőbb ügyire is rálátó forrásunk szerint két évvel ezelőtt, mikor még a most ősszel selejtezett Ikarusok is járták a fővárosi utakat, a teljes járműpark negyvenhét százaléka Euro 4 vagy annál rosszabb környezetvédelmi besorolású, magyarul elavult motorral járta az utakat. Akkor a flotta átlagéletkora közelített a tizennégyhez.
Nem tűrt halasztást
Az autóbuszflotta színvonalromlásának megakadályozásához azonnali döntésekre lenne szükség, ugyanis a közbeszerzési szabályok, valamint a gyártás időtartamát figyelembe véve, nem ritkán másfél-két év is kell a városvezetés döntése és a buszok megérkezése között.
Megkerestük a fővárost, adjanak egy kicsit részletesebb és frissebb tájékoztatást. A közlekedési vállalat megkeresésünkre elmondta, szolgáltatótól függetlenül a fővárosi közszolgáltatást ellátó
autóbuszok forgalomba adott állományának jelenlegi átlagéletkora 11 év,
és a BKK megrendelésében közlekedő autóbuszok átlagosan 700-750 ezer km-t futottak.
Jelenleg a metrópótlás időszakában a következők szerint alakul az állomány a frissen küldött adatok szerint:
65 százalékát a belső szolgáltató BKV Zrt.,
a 35 százalékát pedig versenyeztetett vállalkozó (ArrivaBus Kft.) üzemelteti.
A BKV szerint a jövő év első felében befejezik az M3-as metró rekonstrukciójához kacsolódó pótlási feladatot, ami jelenleg mintegy nyolcvan korszerű autóbusz üzemeltetését jelenti. Új buszok forgalomba állításának és a metró pótlásának jövő évi befejezése lehetőséget ad a korszerűtlen magas padlós járművek kivonására, sőt ezen felül megkezdődhet az ugyan alacsony padlós, de idős, alacsony környezeti besorolású autóbuszok kivonása is – közölte a vállalat sajtóosztálya.
Mi lehet a megoldás?
„Tarlós polgármestersége idején is azt a megoldást preferáltam, hogy a közösségi autóbusz-állomány esetében minél nagyobb arányban legyen külső cégtől szolgáltatásvásárlás” – mondja a MandinernekWintermantel Zsolt, a BKK felügyelő bizottságának tagja, mert álláspontja szerint a BKV-féle üzemeltetés, fenntartás drágább, mint egy külső szolgáltatóé. Szerinte fontos lenne Budapestnek meghatározni egy stratégiai minimumot ez ügyben, amely azt jelentené, hogy mondjuk a BKV kezében maradna húsz, huszonöt százalék.
Azonban
a szolgáltatásvásárlás esetén nem kellene hitelt felvenni a beruházás, fejlesztés érdekében,
és meglévő forrásokat sem kell eszközbeszerzésekre fordítani, tette hozzá a kormánypártok fővárosi frakciójának vezetője.
Hszi Csin-ping látogatásának célja Magyarország és Kína államközi és gazdasági-kereskedelmi kapcsolatainak további erősítése, valamint az együttműködés kiterjesztése újabb területekre.
Hszi Csin-ping látogatásának célja Magyarország és Kína államközi és gazdasági-kereskedelmi kapcsolatainak további erősítése, valamint az együttműködés kiterjesztése újabb területekre.
p
4
0
44
Hírlevél-feliratkozás
Ne maradjon le a Mandiner cikkeiről, iratkozzon fel hírlevelünkre! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és elküldjük Önnek a nap legfontosabb híreit.
Összesen 68 komment
A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
Micó
2022. december 11. 13:57
Walter meg a tudomány. Bizonyos üzleti érdekek alapján osztja az észt. Az ilyenek a leghülyébbek. Majd az örökmozgó üzleti alapú beszerzését és növekedésstratégiai üzleti modelljét is hinteni fogja. Karigeri meg megveszi hitelből. Nincs műszaki végzettsége a nőnek. Üzleti- pénzügyi csámpásrém.
10 év alatt alakult ki ez a helyzet. Hét év Tarlós István - Lázár János.
Három év Karácsony.
Ez a dilettáns cikk a vg.hu, Bokor Gábor, Nagy Gábor és Wintermantel Zsolt kollektív szégyene.