Facebook és Google: van-e mit tanulnunk tőlük?

2012. október 19. 09:31

A világ jelentős részén piacvezető Google és Facebook sikerét vizsgálta Berényi Konrád az Internet Hungary konferencián. Mit csinál a két cég másképpen, mint a többiek? Miben adnak többet, mint versenytársaik? Előadása elején lelőtte a poént: a hazai színtéren is vezető szerepet betöltő két site-tól jócskán van mit ellesni.

2012. október 19. 09:31
Terján Nóra

Berényi Konrád a Minden lében két kanál főhőseihez, Roger Moore-hoz (alias Google) és Tony Curtis-hez (alias Facebook) hasonlította a két oldalt. Mik azok a tulajdonságok, amelyek mindkét óriáscéget jellemzik? Van történetük: felépültek köréjük mindenféle mítoszok. Tudjuk például, hogy mikor és indultak – az egyik sztoriból ugye film is készült – a Google egy szakdolgozatból a Facebook pedig egy kollégiumból indult. Vannak titkok, rejtélyek, például, hogy mi alapján állítják össze a találati listát – a történetmesélés az, ami túlmutat azon, amit a puszta szolgáltatás csinál.
 
Mindkét vállalat mögött arcok vannak. Ismerjük őket, Sergey Brint és Larry Page-et, illetve Mark Zuckerberget, a szerethetően utálatos, megosztó, fontos karaktert. Lehet őket szidni és szereni is, a hús-vér embereket, akik megszemélyesítik a szolgáltatást, mely az életünk részévé válhat.

A piacra való bevezetés a Google esetében a Yahoo-n keresztül valósulhatott meg, a Facebook pedig egy hiánygazdaságot épített. Csak bizonyos egyetemeken terjedt, így válhatott érdekessé, trendivé a bekerülés. A terjeszkedés alapja lokalizáció a Facebook közösségen keresztül építkezik, míg a Google lokalizál. Üzleti modelljeik hirdetésre építik a szolgáltatást. Elvük: sok kicsi sokra megy.
 
Berényi kitárt a jelenlegi problémákra is, ugyanis nem minden működik tökéletesen. A Facebookon az ügyfélszolgálat nem működik zökkenőmentesen, nehéz információhoz jutni felhasználóként. A Google esetében a gyakorlat az, hogy amennyiben hirdetők vagyunk, a szolgáltatás tökéletesen működik, ám ha weboldalt üzemeltetünk, akkor előfordulhat, hogy nem kapunk választ. Ha például lopja a nevünket valaki, vagy meg tudjuk oldani a problémát, vagy nem.

A Google-nak van hazai képviselete, a Facebooknak nincs – utóbbi modell persze lényegesen olcsóbb. A felhasználók kezelésében nagy különbség van a két cég között, így amíg a Google kézen fogja és körbevezeti a felhasználót, A Facebook esetében folyamatosak a botrányok az adatkiadások körül, nem kezelik mindig megfelelően ezt a területet.
 
Tanulságként az előadó összefoglalta a tapasztalatokat: elsősorban a cég legyen hiteles. A példák is azt mutatják, hogy ez esetben a felhasználók és a piac elfogadják, elnézik a kisebb botlásokat. Legyen a bevétel széles bázison, ne ragadjunk le egy piacon. Ha például Magyarországon kezdünk, tervezzük meg azt is, hogy ki fogunk lépni. Végül pedig: kísérletezzünk. Minél több dolgot próbáljunk ki, a Google és a Facebook példája is egyaránt azt a gyakorlatot követi, hogy folyton-folyvást újat vesznek elő, hibáznak, végül pedig tanulnak belőle. A Google Wave esete megmutatta, hogy bele lehet bukni akár háromszor is egy közösségi oldal építésébe, majd csinálni egy negyediket.

Összesen 1 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
fisha
2012. október 19. 16:47
Egy dolog "ütötte meg a fülemet": "A Google esetében a gyakorlat az, hogy amennyiben hirdetők vagyunk, a szolgáltatás tökéletesen működik" Ez sajnos egyáltalán nem igaz. Éveken keresztül hírdettünk a google-on, több millió forintot otthagytunk náluk, de gyakorlatilag soha semmilyen kérdésünkre/kérésünkre sem válaszoltak érdemben. A maximum jellemzően az volt, hogy 10 nappal a kérdés utáb küldtek egy sablon emailt, ami kicsit kapcsolódott a témához, ám a kérdésre nem volt benne válasz. De az se volt ritka, hogy egyáltalán semmit se reagáltak. Élő emberrel kommunikálni szerintem egyszer sem sikerült (még emailben sem). Persze sajnos megtehetik, mivel gyakorlatilag monopol helyzetben vannak.
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!